prof. UZ dr hab. Leszek Jazownik

ljazownik.jpg
mail-ico.png l.jazownik@ifp.uz.zgora.pl
tel-ico.png +48 68 328 47 01
pokój: 322 (A-16)
plan zajęć

Profesor UZ (w grupie pracowników dydaktycznych), były dyrektor Instytutu Filologii Polskiej (w kadencji 2008-2012), kierownik Pracowni Edukacji Polonistycznej i Badań nad Kulturą.


DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWA I ORGANIZACYJNA

Działalność naukową rozpoczął w 1982 roku, podejmując pracę w Instytucie Filologii Polskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. T. Kotarbińskiego w Zielonej Górze (obecnie Uniwersytet Zielonogórski). Jako asystent dwukrotnie odbył krajowy staż naukowy: najpierw w Instytucie Pedagogiki (1984), a następnie w Instytucie Kulturoznawstwa (1987) Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. W latach 1988-1992 był członkiem Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarności”. W czerwcu 1990 na podstawie rozprawy pt. Struktura teorii nauczania i uczenia się literatury powstałych w latach 1918-1939 uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych na Wydziale Filologiczno-Historycznym Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Powstańców Śląskich w Opolu (obecnie Uniwersytet Opolski). 1 lutego 1991 roku został zatrudniony na stanowisku adiunkta. Pracując na tym stanowisku, przez pewien czas pełnił funkcję kierownika Zakładu Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego, a następnie — od października 1992 do września 1996 — funkcję zastępcy dyrektora Instytutu Filologii Polskiej. W latach 1996-1999 jako przedstawiciel młodszych pracowników nauki zasiadał w Senacie WSP TK. W latach 1992-1999 był członkiem Rady Instytutu Filologii Polskiej. 24 maja 2006 roku na mocy uchwały Rady Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego, zatwierdzonej 27 lutego 2007 roku przez Centralną Komisję do Spraw Stopni i Tytułów, uzyskał stopień doktora habilitowanego. Podstawą przewodu habilitacyjnego stała się książka pt. Wyzwolić moc lektury. Aksjologiczno-dydaktyczny sens dzieła literackiego. 1 kwietnia 2007 roku awansował na stanowisko adiunkta z habilitacją, a następnie profesora Uniwersytetu Zielonogórskiego. Od 1 października 2008 do 30 września 2012 roku pełnił funkcję dyrektora Instytutu Filologii Polskiej.

Jego naukowe zainteresowania obejmują pięć zasadniczych kręgów tematycznych. 1. Problematyka nauczania i uczenia się literatury w latach 1918-1939 (monografia Teoria literatury a edukacja literacka. Studium porównawcze koncepcji Piotra Chmielowskiego, Kazimierza Wóycickiego i Zygmunta Łempickiego (2003), opracowanie dwutomowego komentowanego wyboru pism Teoria kształcenia literackiego w latach 1918-1939. Antologia (2001), redakcja prac zbiorowych: Teoria i praktyka kształcenia literackiego oraz językowego w latach 1918-1939 (1999), Polonistyka szkolna w latach 1918-1939. Koncepcje i polemiki. Programy i ich realizacja (2002), współredagowana praca zbiorowa Edukacja polonistyczna w latach 1918-1939 jako przedmiot badań i źródło inspiracji dla współczesności (2010), kilkanaście artykułów; organizacja trzech konferencji). 2. Współczesne problemy kształcenia literackiego (monografia W kręgu historii teorii edukacji polonistycznej (2011), studium Jak pytać o dzieło literackie w szkole? (1999), Dzieło literackie w klasie VII szkoły podstawowej (1993), kilkanaście artykułów, współredakcja pisma „Edukacja Humanistyczna”, współorganizacja konferencji). 3. Zagadnienia teorii recepcji i oddziaływania utworów literackich (Wyzwolić moc lektury. Aksjologicznodydaktyczny sens dzieła literackiego (2004), kilkanaście artykułów, organizacja konferencji). 4. Problemy biblioterapii (kilka artykułów, w przygotowaniu monografia). 5. Problematyka Kresów Rzeczpospolitej (kilkanaście artykułów).


DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNA

Wykłada m.in. dydaktykę ogólną, dydaktykę literatury i języka polskiego, recepcję i oddziaływanie tekstów kultury oraz wiedzę o kulturze.


SYSTEMY INFORMACJI O PRACOWNIKACH I PUBLIKACJACH

pers.png skep.gif orcid.jpg

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18