Specjalność krytyka i animacja literacka jest skierowana do studentek i studentów, którzy chcieliby pogłębić wiedzę z zakresu współczesnej literatury i życia literackiego, a także do tych, którzy są zainteresowani działalnością krytycznoliteracką i/lub aktywnością związaną z inicjowaniem i promowaniem wydarzeń literackich. W programie specjalności uwzględniono – z jednej strony – zajęcia dotyczące najnowszej literatury, towarzyszących jej zjawisk oraz współczesnych dyskursów krytycznych, z drugiej – zajęcia kształtujące umiejętności wykorzystania literatury w działaniach kulturalnych, edukacyjnych i terapeutycznych. W toku kształcenia studiujący uczą się interpretować i krytycznie oceniać teksty literackie, poznają nowoczesne narzędzia animacji kultury, narzędzia biblioterapeutyczne oraz metody analizy i interpretacji tekstu. Zestaw przedmiotów specjalnościowych pozwala kształcić znawców, krytyków i promotorów literatury, uwrażliwionych także na jej społeczne funkcje.
Absolwenci specjalności krytyka i animacja literacka rozumieją role i funkcje literatury i sztuki krytycznej w kształtowaniu życia kulturalnego. Mają specjalistyczną wiedzę dotyczącą literatury, zwłaszcza najnowszej i życia literackiego. Znają i umieją ocenić aktualne zjawiska literackie oraz toczące się wokół nich dyskusje. Mają dobre rozeznanie w aktywności literackiej rozwijającej się w nowych mediach. Zdobywają zarówno pogłębione kompetencje krytycznoliterackie, jak i umiejętności animacyjne w zakresie planowania, organizowania i prowadzenia spotkań autorskich, zajęć, warsztatów i innych wydarzeń związanych z literaturą, jej promocją i recepcją.
Absolwenci specjalności mogą więc pełnić rozmaite funkcje w życiu kulturalnym: być komentatorami jego przejawów, pośrednikami między dziełem literackim a publicznością literacką, a także animatorami, podejmującymi różne inicjatywy angażujące odbiorców literatury, kreującymi w ten sposób czytelniczą recepcję. Tak wyspecjalizowane, a jednocześnie szerokie kompetencje pozwalają na podjęcie aktywności krytycznoliterackiej i animacyjnej, prowadzonej również w warunkach nowomedialnych. Przygotowują absolwentów do pracy w szeregu instytucji i organizacji zajmujących się promocją literatury i czytelnictwa, takich jak biblioteki, domy kultury, redakcje i wydawnictwa, różnego typu placówki oświatowo-kulturalne.