Absolwenci specjalności nauczycielskiej, prowadzonej w ramach polonistycznych studiów drugiego stopnia, uzyskują – zgodne z wymaganiami Ministerstwa Edukacji i Nauki – kompetencje oraz uprawnienia zawodowe do nauczania języka polskiego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Uprawnione do podjęcia studiów na tej specjalności są osoby, które ukończyły studia polonistyczne pierwszego stopnia o specjalności nauczycielskiej lub uzupełnią różnice programowe.
Specjalność glottodydaktyczna (możliwa do wyboru także przez studentów realizujących program specjalności nauczycielskiej jako druga specjalność – uzupełniająca, dająca uprawnienia do nauczania języka polskiego jako obcego w różnych typach szkół) wyposaża absolwentów w wiedzę i umiejętności warsztatowe nauczania języka polskiego jako języka obcego i drugiego oraz jest odpowiedzią na realne i wciąż zwiększające się potrzeby zawodowe w ramach placówek oświatowych państwowych i prywatnych w kraju i za granicą.
Dzięki tej specjalności absolwenci studiów drugiego stopnia uzyskują niezbędne kompetencje (zgodne z najnowszymi tendencjami edukacyjnymi) do pracy z uczniem obcojęzycznym, w tym z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącym ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego. Absolwenci specjalności glottodydaktycznej otrzymują rozszerzone kompetencje nauczycielskie w zakresie diagnozowania poziomu biegłości językowej w języku polskim i nauczania języka polskiego jako obcego, co zwiększa ich atrakcyjność na rynku pracy w Polsce i za granicą.
Specjalność ta jest pomyślana jako uzupełnienie, realizowana samodzielnie nie daje kwalifikacji nauczycielskich do prowadzenia przedmiotu: język polski jako obcy. Praktyka odbywa się w ramach pierwszej specjalności – nauczycielskiej. Tym samym osoby, które nie ukończyły specjalności nauczycielskiej, nie mogą uczyć w szkole, lecz mają kompetencje do nauczania języka polskiego jako obcego w środowisku pozaszkolnym. Absolwent bez uprawnień pedagogicznych będzie mógł nauczać języka polskiego jako obcego w kraju i poza jego granicami w ramach kursów organizowanych np. przez prywatne szkoły językowe lub zajęć indywidualnych, m.in. dla osób wywodzących się ze środowisk polonijnych.