Profesor UZ (w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych), kierowniczka Zakładu Językoznawstwa, członkini Polskiego Towarzystwa Językoznawczego i Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego, współpracownica Komisji Historii Języka Komitetu Językoznawstwa PAN, ekspertka Polskiej Komisji Akredytacyjnej.
Absolwentka wrocławskiej polonistyki. Na Uniwersytecie Wrocławskim obroniła także pracę doktorską poświęconą protokołom sądu wójtowskiego z przełomu XVII i XVIII wieku (wydaną jako Język miejskiej wspólnoty Opola na przełomie XVII i XVIII wieku w świetle „Księgi wójtowskiej”, Wrocław 2003). Habilitację uzyskała na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach na podstawie monografii poświęconej luminarzowi reformacji polskiej (Polemiczna twórczość Marcina Czechowica w perspektywie genologii lingwistycznej, Zielona Góra 2012). Ukończyła też studia podyplomowe w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego na UAM.
Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół dziejów używania polszczyzny (zwłaszcza w dobie średniopolskiej) wśród wspólnot różnego szczebla zdeterminowanych etnicznie, terytorialnie i socjalnie. W swoim dorobku ma także prace z zakresu współczesnego języka artystycznego i medialnego. Badania prowadzi w obszarze tekstologii, genologii lingwistycznej, stylistyki, lingwistyki kulturowej, lingwistyki pamięci, dyskursologii, retoryki.
Kierowała studiami podyplomowymi Filologia polska (Gorzów, Zielona Góra). Przez wiele lat była sekretarzem comiesięcznych spotkań z cyklu „Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze”. Ich efektem jest seria wydawnicza pod tym samym tytułem, której kolejne tomy redagowała lub współredagowała. We współpracy z Uniwersytetem Łódzkim organizuje cykliczną konferencję Język – obyczaj – wspólnota.
Popularyzatorka wiedzy w lubuskich szkołach i mediach, organizatorka Biesiady retorycznej dla studentów dziennikarstwa oraz konkursu retorycznego dla studentów prawa, członkini jury w Lokalnym Konkursie Krasomówczym organizowanym przez Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA.
W zakresie jej kompetencji dydaktycznych jest większość zajęć kursowych z zakresu językoznawstwa diachronicznego i współczesnego, proponowała także wiele autorskich zajęć fakultatywnych. Ostatnio prowadzi ćwiczenia z retoryki i erystyki, zajęcia z zakresu różnych zachowań językowych w przestrzeni publicznej oraz seminaria dyplomowe.